Page 28 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIII (2017), številka 26, ISSN 2590-9754
P. 28
razprave, študije

česar ni mogoče vedeti.20 Toliko je mogoče razumeti interprete, ki Kan-
tovo moralnost berejo kot prevedbo protestantske religioznosti v jezik
mišljenja, kjer mesto Božjega zakona zasede enako neizprosen in ne­
prosojen zakon čistega uma.

Toda kot smo že opozorili, tovrstno prekrivanje nima teže doka-
za in nas ne privede dosti dlje kot do ugotovitve, da oba, protestanti-
zem in kritična filozofija, črpata iz istega vira in da oba poudarjata sub­
jektivni moment. V nasprotju s tem pa nas – takšna je vsaj naša teza
– dva specifična sklopa, in sicer geneza moralnega občutja ter postu-
lat nesmrtnosti duše, zavezujeta k trditvi, da je Kant nekatere elemen-
te svoje moralne filozofije dejansko prevzel iz miselnega sveta pietizma.
Drugače si preprosto ni mogoče razložiti prisotnosti teh motivov. Pog-
lejmo podrobneje.

Kar zadeva moralno občutje, je v različnih obdobjih zasedalo raz-
lično strukturno mesto v Kantovem sistemu. Pod vplivom angleških
zagovornikov teorije moralnega čuta mu je Kant sprva pripisoval vlo-
go razlikovanja med dobrim in zlim. Nekako od začetka sedemdesetih,
potem ko je brezpogojna zavezujočnost dokončno dobila svoj zadnji te-
melj v umu, pa je moralno občutje delovalo predvsem kot most med in-
teligibilnim in senzibilnim, ki naj načelom čistega uma zagotovi vzvod
za udejanjenje sredi empiričnega sveta. Postalo je principium executio­
nis moralnega dejanja. Kant se je dobro zavedal paradoksnosti tega
vmesnega bitja – z eno nogo v nasebnem in z drugo v pojavnem svetu –
in se je zadovoljil z ugotovitvijo, da tako pač je. V Refleksiji 6860, napi-
sani verjetno v drugi polovici sedemdesetih, pravi:

Ne moremo si narediti nobenega pojma o tem, kako more gola forma
dejanj imeti moč gonila. Vendar to vseeno mora biti, če naj se vzpostavi
moralnost, in izkustvo to potrjuje. (Kant 1934, 183)21

20 Prim. npr. Kant [1974, 11:138] 2006, 57: »Rade volje priznam, da se ne more nihče z vso
gotovostjo zavedati, da je izpolnil svojo dolžnost povsem nesebično.«

21 Tj.: AA 19:183.

258
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33