Page 50 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIII (2017), številka 26, ISSN 2590-9754
P. 50
razprave, študije

om poudarka na kritiko razmer. V drugi polovici teksta se Marx po­
novno naveže na religijo:

Kritika religije se konča z naukom, da je človek najvišje bitje za človeka,
torej s kategoričnim imperativom zrušiti vsa razmerja, v katerih je človek
ponižano, zasužnjeno, zapuščeno, zaničevanja vredno bitje [...].
Sledi navezava na reformacijo:

Revolucionarna preteklost Nemčije je namreč teoretska, to je reforma-
cija. Kot je bil tedaj menih, tako je zdaj filozof tisti, v čigar glavi se začen­
ja revolucija.
Sledi kritična parafraza Luthrovega univerzalnega duhovništ-
va, ki se potem prevesi v kritiko rezultatov te revolucije, namreč zma-
go knezov in njihovo sekularizacijo cerkvene posesti, in pa tragičnega
izida kmečke vojne:

Luther je kajpada premagal hlapčevstvo iz devocije, ker je na njegovo
mesto postavil hlapčevstvo iz prepričanja. Zlomil je vero v avtoriteto, ker
je restavriral avtoriteto vere. Farje je spremenil v laike, ker je laike spre-
menil v farje. Človeka je osvobodil vnanje religioznosti, ker je religioznost
naredil za notrino človeka. Telo je emancipiral od verige, ker je srce okoval
v verige.

A če protestantizem ni bil resnična rešitev, je pa bil resnična zastavi-
tev naloge. Ni šlo več za boj laika s farjem zunaj njega, šlo je za boj s svo-
jim lastnim notranjim farjem, svojo farško naravo. In če je protestantska
preobrazba nemških laikov v farje emancipirala laične papeže, kneze sku-
paj z njihovim klerištvom, s privilegiranci in filistri, pa bo filozofska pre-
obrazba farških Nemcev v ljudi emancipirala ljudstvo. Enako malo kot se
bo ta emancipacija zaustavila pri knezih, enako malo se bo sekularizaci-
ja posesti zaustavila pri cerkvenem ropu, ki ga je izpeljala zlasti hinavska
Prusija. Tedaj je kmečka vojna, to najradikalnejše dejstvo nemške zgodo-
vine, spodletelo ob teologiji. Danes, ko je spodletela teologija sama, se bo
najnesvobodnejše dejstvo nemške zgodovine, naš status quo, razbilo ob

280
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55