Page 80 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIII (2017), številka 26, ISSN 2590-9754
P. 80
razprave, študije

kovega izkustva izvirajoča realna podoba cerkvenega verovanja je kriterij
človekovega mišljenja in delovanja. (Tillich [1962a] 1959–75, 12:33)
Vedno pa je želel biti filozof in predvsem ostati filozof tudi znotraj
teologije, skratka, kot teolog razmišljati filozofsko, kar tudi z vsem do-
kazuje njegova mišljenjska struktura. Zato je vsekakor zanimiv vpo­
gled v to njegovo držo na meji med teologijo in filozofijo, ki je določa-
la nastanek njegove v mnogih detajlih zelo natančno izdelane filozofije
religije in kar pomeni poskus v filozofiji ohranjati teologijo, toda hkrati
biti tudi filozof, ki razmišlja teološko.
Zaveda se, da filozofije religije ne določa samo religiozna stvarn­ ost,
ampak filozofski pojmi sami. Te ob precejšnjem vplivu novokantovstva,
filozofije življenja in fenomenologije sooči še s stvarnostjo samo, nam­
reč z doživetjem ne samo ruske, ampak še mnogo bolj nemške revolu-
cije leta 1918. Zdaj sledi »obrat k sociološko utemeljeni in politično na-
ravnani filozofiji zgodovine« (Tillich [1962a] 1959–75, 12:35). Tako je
podal filozofijo zgodovine, ki je stopila v novejšo filozofsko tradicijo kot
zgodovina filozofije religioznega socializma. Pri tem si je zelo prizadeval
dati ustrezno in legitimno mesto teologiji glede na celoto našega spo-
znavanja, predvsem pa dati priznanje »teonomnemu značaju spoznanja
samega«, kar po njegovem pomeni priznati »zakoreninjenost mišljenja
v brezpogojnem kot temelju in breznu smisla«.

Teologija izrecno naredi za svoj predmet tisto, kar je neizrekljiv pred-
pogoj vsega spoznanja. Tako se medsebojno objamejo teologija in filozofi-
ja, religija in spoznanje, in ravno to, se mi zdi, gledano z meje, je njun res­
nični odnos. (Tillich [1962a] 1959–75, 12:36)
Odnos med filozofijo in teologijo je hkrati odnos med filozofijo, re-
ligijo in teologijo; v tem zapovrstju si tudi velja najprej ogledati njegovo
pojmovanje odnosa med filozofijo in religijo ter šele nato odnos med fi-
lozofijo in teologijo.
Kakor se da razbrati iz njegove življenjske poti, je v tem stoletju
opazoval odisejado iskanja nečesa absolutnega, ki ga ljudje po njego-

310
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85