Page 86 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIII (2017), številka 26, ISSN 2590-9754
P. 86
razprave, študije

s svojimi nazori o politični romantiki še vedno lahko nekaj pove, bol­
je svari, namreč da je takšna pravičnost – obešena na nekaj preteklega
– zelo vprašljiva.

Kaj je politika? Kakor izhaja iz zelo obsežnega Tillichovega življenj-
skega prispevka, raziskuje najprej povsem človeške temelje oziroma
razloge za politiko oziroma politično delovanje, kajti kot sam poudar-
ja, »problem religioznega socializma je: nauk o človeku«, zato »politik,
ki ne ve, 'kaj je v človeku', ne more biti uspešen« (Tillich [1962a] 1959–
75, 12:47).

Eden od takšnih tekstov, ki razmišlja v tej smeri, čeprav seve-
da nikakor ne edini, je drugi zvezek njegovih zbranih del z naslovom
K­ rščanstvo in socialno oblikovanje, kjer so zbrani teksti na temo odno-
sa med krščanstvom in socializmom oziroma o religioznem socializmu
od leta 1919 vse tja do leta 1933. Iz pojasnila v predgovoru iz leta 1961
po Tillichu izhaja, da je nadgradnja teh nazorov v spisih o etiki, ki so
bili objavljeni že po Tillichovi smrti v tretjem zvezku zbranih del v času
po njegovi prisilni emigraciji, se pravi v Ameriki. Vendar Tillich zelo
odločno in načelno oporeka kakšni radikalni spremembi ali celo opus-
titvi nazorov pred letom 1933 pozneje, v Obljubljeni deželi. Po njego-
vi kritični samopresoji gre za identična »filozofska in teološka načela«,
ki so odločilna za njegovo »socialno-etično in filozofsko-zgodovinsko
mišljenje«, načela, ki so tudi vplivala na njegove »konkretno-politič-
ne odločitve«. (Tillich [1962b] 1959–75, 2:11) Vsekakor zelo pomembno
pojasnilo, iz katerega izhaja, kako je tudi pri njegovi politični odločitvi
šlo za povsem načelne razloge, ki so trajne narave.

Še enkrat: v čem korenini politika in kaj so temelji političnega
mišljenj­a po Tillichu? Kaj je sploh to– misliti politično? Tega vpraša-
nja se Tillich loteva z analizo »človekove biti in politične zavesti« (Til-
lich [1962b] 1959–75, 2:224). Zato odločna trditev: »Korenine politič-
nega mišljenja je treba poiskati v sami človekovi biti.« (Tillich [1962b]
1959–75, 2:225) Skratka, nič na političnem področju ni in ne more biti
razumljivo brez dojemanja človeka, kajti ravno od te antropološke di-
menzije je odvisno ozadje političnega delovanja. Kot da bi bila pred
nami antropologija in ontologija politike hkrati in njegova politična fi-

316
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91