Page 89 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIII (2017), številka 26, ISSN 2590-9754
P. 89
cvetka hedžet tÓth

človeškosti hkrati od njega želimo odtrgati, oddaljiti in prekiniti z nje-
govo močjo.

Človeška zavest je seveda dovzetna za mit o izvoru, vprašanje od
kod od vekomaj zelo določa življenjski stil ljudi. »Značilne za mit o iz-
voru so oblike družbe, v katerih prevladuje vezanost na prostor.« (Til-
lich [1962b] 1959–75, 2:210) Tillich našteje kar nekaj takih družbenih
oblik, od najelementarnejše vezanosti na naravo, zemljo, na zaprt so-
cialni prostor teh vladajočih do vezanosti na ekskluzivno socialno za­
prto skupino, plemstvo, vojsko, celo na te, ki se zapirajo v svoj nacional-
ni prostor. Znotraj takih skupin celotno življenje poteka kot krožni tok,
ki se vedno vrača nazaj k samemu sebi.

Politična romantika je poskus vrnitve k mitu o izvoru na njegovih lastnih
ruševinah. To je poskus, da se s pozicije avtonomije ponovno pridobijo
svete vezi, da se hkrati s 'sinom' spet pojavita oče in mati. Nosilne sile po-
litične romantike so tiste družbene skupine, ki so bolj ali manj obtičale
v mitu o izvoru ali se želijo (po delni vključitvi v racionalni sistem) vanj
vrniti, torej kmetstvo in z njim povezano obrtništvo, plemstvo in vojašči-
na, določene skupine uradništva in duhovščine. Te sile niso odstranjene s
tem, da so se v svoji neposredno nosilni sili zlomile. So tukaj, vendar jim je
bila odvzeta moč, ki so jo nekdaj preko mita o izvoru imele. To moč želijo
ponovno vzpostaviti. Ne želijo ustvariti ničesar novega, temveč vrniti sta-
remu, ki v njih biva, moč in svetost, ki ga je nekoč imelo: to je konservativ-
na oblika politične romantike. (Tillich [1962b] 1959–75, 2:210–11)
S čim in kako prekiniti s tako cikličnostjo? Neprebojnost in za­
prtost mita o izvoru je po Tillichu možno preseči, dobesedno trans­
cendirati po dveh poteh, namreč po »preroški in po humanistični«
(Till­ich [1962b] 1959–75, 2:210). To, kar je preroško, zaustavlja danost
biti. Ta večni »od kod« je možno prekiniti z močjo etike, kajti prerok
vedno vsako danost preverja glede na etične razsežnosti. Moč izvorne
biti je zaustavljena s svetostjo poskusa pravičnega oblikovanja bivajo-
čega. Tillich opozarja:

319
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94