Page 91 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIII (2017), številka 26, ISSN 2590-9754
P. 91
cvetka hedžet tÓth

lozofijo kairosa in to vsekakor ni samo dojemanje časa v tem najdobe-
sednejšem pomenu besede kairos. Že v svojem prvem prispevku iz leta
1922 z naslovom Kairos I pove, da mu gre za

poziv k zgodovinsko ozaveščenemu mišljenju, k zgodovinski zavesti,
katere korenine pronicajo v globino brezpogojnega, katerih pojme ustvar-
ja praodnos človekovega duha in katerih etos je brezpogojna odgovornost
za pričujoči časovni trenutek (Tillich [1963] 1959–75, 6:9).
Zato kairos pomeni zgodovinski, izbrani čas, prežet s smislom. Gre
za človekovo odgovornost pred zgodovino. Tako je odgovornost ra-
zumljena kot izbira in odločanje že čisto v kierkegaardovskem smis-
lu in hkrati pomeni tudi načelnost. Sama načelnost oziroma načelo je
po Tillichu »kot moč zgodovinske biti, ki je pojmovno dojeta« (Tillich
[1962b] 1959–75, 2:234).
Glede razumevanja pojma odločitve je Tillich skušal predvsem
kot teoretik razglabljati o vprašanju, kakšne praktično dejavne nalo-
ge mora teorija razreševati, da bi skušala obvladovati nakopičeno zgo-
dovinsko zlo oziroma demonsko, toda teorija ni razumljena kot kak
mehanski kažipot. Tragični dogodki v času prve svetovne vojne in po
njej so človeštvo pripeljali do krize, v kateri bivanje ni bilo več preže-
to s smislom – od tod tudi izhaja vprašanje, kako sploh ohranjati opti-
mizem, upanje, pogum za bivanje, ki je prežeto s strahom in tesnobo.
Filozofija in teologija kairosa sta izpostavljeni dialektični presoji zgo-
dovine, saj je šlo za upanje, prežeto z izjemno kvaliteto, ki je bila Til-
lichu takrat prepoznavna in transparentna. Za Tillicha, ki je z vsem
ostal zavezan optimizmu in z njim povezanim pojmom – zelo določe-
nega – napredka v dvajsetem stoletju, kairos pomeni izrazito kvalitativ-
no dojemanje časa v primerjavi s samo kvantitativno dojetim ali astro-
nomskim časom. Ker je kairos povezan z odločitvijo in odgovornostjo,
gre tukaj za odločanje ob pravem času, in v tem smislu Tillich tudi ra-
zume starogrški pomen besede en kairo.
Odločanje kot zgodovinsko odločanje, tj. kot odločitev za boljše in
kvalitetnejše v primerjavi s starim in obstoječim, je seveda vpeto v do-

321
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96