Page 15 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik II (2006), številki 3-4, ISSN 1408-8363
P. 15
CIRIL SOR^
soustvarjalca.7 Ali bolje, v svojem ustvarjalnem delovanju občuduje in
časti njega, ki mu daje to moč in poslanstvo. Najbolj ustvarjalen je
človek takrat, ko se vključuje (po nezasluženem daru) v nezadržen
ustvarjalni proces, ki ga izvršuje in usmerja Spiritus Creator. Ohra-
njati pristni pomen posameznih stvari, pomeni odkrivati njihovo
pravo mesto, ki odgovarja duhu vsega ustvarjenega. Človek ne more
stvarem podeliti nove namembnosti, funkcionalnosti, temveč naj bi
spoznal in uveljavljal njihovo namembnost prav v tistem kontekstu,
ki stvári daje največji pomen in sijaj. Človek ni poklican, da si stvari
podredi, jih izrabi, temveč da jih vključi in iz njih izvabi tiste dobrine,
ki jih v sebi hranijo in morejo prispevati pri gradnji skupnega »oiko-
sa«, skupnega doma. To skupno hišo mora vsaka generacija prepustiti
prihodnjim rodovom kot »vseljivo« in ne v ruševinah (prim. CS 69).
Prav tako bi človek zgrešil poslanstvo narave, če bi jo pobôžil, ji
pripisoval in od nje zahteval to, kar jo presega. Kako zgrešeno je iskati
v stvareh potešitev naših hrepenenj po smislu in sreči.
Sveti Duh ustvarja ustvarjalce in jih vabi k ustvarjalnemu sodelo-
vanju, hoče, da človek prepozna v stvarstvu tudi svoje odtise. Kljub
svoji nezadržni moči noče »prehitevati« svojega sodelavca človeka,
temveč ga »počaka« in potrpežljivo uvaja v to častno, vendar tudi od-
govorno delo. Da, upošteva tudi tisto razdiralno stvarnost, ki jo ime-
nujemo v svetopisemskem jeziku greh. Greh kot misterium iniqui-
tatis postane »preizkusni kamen« stvarjenjskega delovanja Svetega
Duha. Tukaj se Duh najbolj »prilagodi« novim razmeram in ostaja
tisti, ki ohranja trdnost temeljev tam, kjer je zgradba razpokana, oma-
jana ali celo v ruševinah. Reči smemo, da Spiritus Creator v tem glo-
boko ranjenem stvarstvu že snuje in pripravlja prenovo stvarstva. Spiri-
tus Creator je tako tudi Spiritus Re-creator, Duh prenovitve stvarstva.
Duh dinamična moč stvarstva
Bog ni demiurg, ki bi se po končanem delu umaknil v nekakšno
samozadostno osamo, ampak je Stvarnik, ki ostaja s svojim stvarstvom
nepreklicno povezan (kar izraža že sholastični pojem »creatio conti-
7 Ganoczy govori o soustvarjalnosti (Konkreativität) in sinergiji (Synergie). Prim.
Ganoczy, 2001:185–192.
13
soustvarjalca.7 Ali bolje, v svojem ustvarjalnem delovanju občuduje in
časti njega, ki mu daje to moč in poslanstvo. Najbolj ustvarjalen je
človek takrat, ko se vključuje (po nezasluženem daru) v nezadržen
ustvarjalni proces, ki ga izvršuje in usmerja Spiritus Creator. Ohra-
njati pristni pomen posameznih stvari, pomeni odkrivati njihovo
pravo mesto, ki odgovarja duhu vsega ustvarjenega. Človek ne more
stvarem podeliti nove namembnosti, funkcionalnosti, temveč naj bi
spoznal in uveljavljal njihovo namembnost prav v tistem kontekstu,
ki stvári daje največji pomen in sijaj. Človek ni poklican, da si stvari
podredi, jih izrabi, temveč da jih vključi in iz njih izvabi tiste dobrine,
ki jih v sebi hranijo in morejo prispevati pri gradnji skupnega »oiko-
sa«, skupnega doma. To skupno hišo mora vsaka generacija prepustiti
prihodnjim rodovom kot »vseljivo« in ne v ruševinah (prim. CS 69).
Prav tako bi človek zgrešil poslanstvo narave, če bi jo pobôžil, ji
pripisoval in od nje zahteval to, kar jo presega. Kako zgrešeno je iskati
v stvareh potešitev naših hrepenenj po smislu in sreči.
Sveti Duh ustvarja ustvarjalce in jih vabi k ustvarjalnemu sodelo-
vanju, hoče, da človek prepozna v stvarstvu tudi svoje odtise. Kljub
svoji nezadržni moči noče »prehitevati« svojega sodelavca človeka,
temveč ga »počaka« in potrpežljivo uvaja v to častno, vendar tudi od-
govorno delo. Da, upošteva tudi tisto razdiralno stvarnost, ki jo ime-
nujemo v svetopisemskem jeziku greh. Greh kot misterium iniqui-
tatis postane »preizkusni kamen« stvarjenjskega delovanja Svetega
Duha. Tukaj se Duh najbolj »prilagodi« novim razmeram in ostaja
tisti, ki ohranja trdnost temeljev tam, kjer je zgradba razpokana, oma-
jana ali celo v ruševinah. Reči smemo, da Spiritus Creator v tem glo-
boko ranjenem stvarstvu že snuje in pripravlja prenovo stvarstva. Spiri-
tus Creator je tako tudi Spiritus Re-creator, Duh prenovitve stvarstva.
Duh dinamična moč stvarstva
Bog ni demiurg, ki bi se po končanem delu umaknil v nekakšno
samozadostno osamo, ampak je Stvarnik, ki ostaja s svojim stvarstvom
nepreklicno povezan (kar izraža že sholastični pojem »creatio conti-
7 Ganoczy govori o soustvarjalnosti (Konkreativität) in sinergiji (Synergie). Prim.
Ganoczy, 2001:185–192.
13