Page 37 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik II (2006), številki 3-4, ISSN 1408-8363
P. 37
CVETKA HED@ET TÓTH
budnega pred najbolj etičnimi vzgibi življenja. Čisto na začetku svo-
jega bivanja v Afriki v letih 1913–1917 prijetno presenečen ugotavlja,
kako so tamkajšnji ljudje, čeprav živijo v pragozdnih razmerah,
razmišljujoči in z njim zmožni pogovora o tem, kaj je smisel življenja,
kaj je dobro in kaj slabo – skratka so etično razmišljajoči.35
S pojmom (straho)spoštovanje do življenja (Ehrfurcht vor dem
Leben)36 je Schweitzer podal etično pravilo oziroma celo »formulo«
za etiko, podobno kot Kant s svojim kategoričnim imperativom,
ugotavlja Otto Friedrich Bollnow.37 O tem Schweitzer sam poroča,
kako je leta 1915 med vožnjo po reki prvič podal to načelo: »Počasi
smo lezli navzgor po reki, mukoma smo se prebijali med peščenimi
bregovi – bilo je sušno obdobje. Duhovno povsem nenavzoč sem sedel
na palubi vlačilca in se spopadal z elementarnim in univerzalnim
pojmom etičnega, ki ga nisem dobil v nobeni filozofiji. Stran za
stranjo sem popisal z medsebojno nepovezanimi stavki, samo da bi
ostal skoncentriran na problem. Proti večeru tretjega dne, ko je ravno
zahajalo sonce in smo pluli skozi čredo nilskih konjev, se mi je utrnil,
ne da bi kdaj prej zanj vedel ali ga iskal, izraz ’(straho)spoštovanje do
življenja’. Železne duri so popustile; sled v goščavi se je razjasnila.
Prispel sem do ideje, v kateri sta medsebojno povezana potrjevanje
sveta in življenja ter etika! Zdaj sem vedel, da sta svetovni nazor
etičnega potrjevanja sveta in življenja skupaj s kulturnimi ideali
utemeljena v mišljenju.«38 Vedno znova se je Schweitzer loteval
vprašanja, kako priti do tega spoštovanja, kako nastaja, kako ga
35 Albert Schweitzer: Aus meinem Leben und Denken, str. 122–123.
36 Za nemški izraz Ehrfurcht vor dem Leben v slovenščini poleg (straho)spoštovanje
do življenja dobimo še izraz češčenje življenja. Glej James Bentley: Albert Schweitzer,
Mohorjeva družba, Celje 1995, str. 48. Vendar je spoštovanje do življenja mnogo
boljši, kar zadeva celoto Schweitzerjeve misli, toliko bolj, ker gre za etiko in
filozofijo kulture.
37 Otto Friedrich Bollnow: Zwischen Philosophie und Pädagogik. Vorträge und
Aufsätze, N. F. Weitz Verlag, Aachen 1988, str. 92. Celotno sedmo poglavje
tega dela (str. 92–114) z naslovom Die Ehrfurcht vor dem Leben als ethisches
Grundprinzip je namenjeno Albertu Schweitzerju.
38 Albert Schweitzer: Aus meinem Leben und Denken, str. 136. O tem glej še Albert
Schweitzer: Die Entstehung der Lehre der Erfurcht vor dem Leben und ihre Bedeutung
für unsere Kultur, str. 20.
35
budnega pred najbolj etičnimi vzgibi življenja. Čisto na začetku svo-
jega bivanja v Afriki v letih 1913–1917 prijetno presenečen ugotavlja,
kako so tamkajšnji ljudje, čeprav živijo v pragozdnih razmerah,
razmišljujoči in z njim zmožni pogovora o tem, kaj je smisel življenja,
kaj je dobro in kaj slabo – skratka so etično razmišljajoči.35
S pojmom (straho)spoštovanje do življenja (Ehrfurcht vor dem
Leben)36 je Schweitzer podal etično pravilo oziroma celo »formulo«
za etiko, podobno kot Kant s svojim kategoričnim imperativom,
ugotavlja Otto Friedrich Bollnow.37 O tem Schweitzer sam poroča,
kako je leta 1915 med vožnjo po reki prvič podal to načelo: »Počasi
smo lezli navzgor po reki, mukoma smo se prebijali med peščenimi
bregovi – bilo je sušno obdobje. Duhovno povsem nenavzoč sem sedel
na palubi vlačilca in se spopadal z elementarnim in univerzalnim
pojmom etičnega, ki ga nisem dobil v nobeni filozofiji. Stran za
stranjo sem popisal z medsebojno nepovezanimi stavki, samo da bi
ostal skoncentriran na problem. Proti večeru tretjega dne, ko je ravno
zahajalo sonce in smo pluli skozi čredo nilskih konjev, se mi je utrnil,
ne da bi kdaj prej zanj vedel ali ga iskal, izraz ’(straho)spoštovanje do
življenja’. Železne duri so popustile; sled v goščavi se je razjasnila.
Prispel sem do ideje, v kateri sta medsebojno povezana potrjevanje
sveta in življenja ter etika! Zdaj sem vedel, da sta svetovni nazor
etičnega potrjevanja sveta in življenja skupaj s kulturnimi ideali
utemeljena v mišljenju.«38 Vedno znova se je Schweitzer loteval
vprašanja, kako priti do tega spoštovanja, kako nastaja, kako ga
35 Albert Schweitzer: Aus meinem Leben und Denken, str. 122–123.
36 Za nemški izraz Ehrfurcht vor dem Leben v slovenščini poleg (straho)spoštovanje
do življenja dobimo še izraz češčenje življenja. Glej James Bentley: Albert Schweitzer,
Mohorjeva družba, Celje 1995, str. 48. Vendar je spoštovanje do življenja mnogo
boljši, kar zadeva celoto Schweitzerjeve misli, toliko bolj, ker gre za etiko in
filozofijo kulture.
37 Otto Friedrich Bollnow: Zwischen Philosophie und Pädagogik. Vorträge und
Aufsätze, N. F. Weitz Verlag, Aachen 1988, str. 92. Celotno sedmo poglavje
tega dela (str. 92–114) z naslovom Die Ehrfurcht vor dem Leben als ethisches
Grundprinzip je namenjeno Albertu Schweitzerju.
38 Albert Schweitzer: Aus meinem Leben und Denken, str. 136. O tem glej še Albert
Schweitzer: Die Entstehung der Lehre der Erfurcht vor dem Leben und ihre Bedeutung
für unsere Kultur, str. 20.
35