Page 38 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik II (2006), številki 3-4, ISSN 1408-8363
P. 38
RAZPRAVE, [TUDIJE

utemeljiti. Postati in biti etičen zahteva kar najmočnejšo miselno
zavzetost, zato je etičnost po Schweitzerju zmožnost biti zares misleč.

Kaj naj bi bilo to strahospoštovanje do življenja, Bollnow razlaga
s temle: »Kot naznanjata že dva sestavna dela besede ’Ehrfurcht’,
zaznamuje ta občutek, v primerjavi z jasnim in razvidnim upošte-
vanjem, svojstveno dvojnost: spoštovanje in strah. Spoštovanje kot
posvečeno čaščenje in strah, ali morda bolje: zadržujoča plašnost in
sram, ki preprečujeta, da bi tisto častivredno poškodovali ali se mu
sploh preveč in netaktno približali, sta tu povezana na težko pregle-
den način. V strahospoštovanju je nekaj svojstveno temnega, kar kaže
na zgodnje arhaične plasti našega bivanja in spominja na racio-
nalnemu mišljenju težko dojemljivo prepoved poseganja v ’tabu’.«39
Omeniti velja tudi njegov kritični pomislek, da je (straho)spoštovanje
»pojem, ki je udomačen v religiozni sferi in označuje vrsto čustvenega
odnosa, ne pa norme, ki bi določala delovanje, in že zato ni povsem
neproblematično, kako lahko iz tega pojma izpeljemo neko nravstve-
no načelo«.40 Ta ugotovitev vsekakor ne velja za Schweitzerja, kajti ta
pojem pomeni načelo delovanja oziroma kar sokratovsko sovpadanje
teoretičnega in praktičnega načela v neločljivo celoto. Skratka: kar
mislim in vem, to tudi počnem, udejanjam in živim! Ta dejavna
resnica, ki je z vsem usmerjala Schweitzerjevo življenje, je od njega
zahtevala tudi globlji teoretski razmislek, in priznati mu je treba, da
je v tem bil uspešen. Očitki nekaterih njegovih kritikov, da se mu pri
tem ni posrečilo docela izdelati normativne etike, niso pomembni,
kajti v najbolj dobesednem pomenu si Schweitzer za kaj takega sploh
ni prizadeval.

V letih 1913–1917 je Schweitzer deloval predvsem kot zdravnik v
izredno težkih pragozdnih razmerah, vendar njegov duh ni miroval:
»Tudi ko sem v sorazmerni svobodi ponovno začel svojo zdravniško
dejavnost, sem našel čas za ukvarjanje z deli o kulturi.«41 Kljub vsemu
se je čutil nevezanega in svobodnega in ta zapis o doživljanju svobode
daje njegovemu eskapizmu zelo določen pomen. Zdaj so nastajali

39 Otto Friedrich Bollnow: Zwischen Philosophie und Pädagogik. Vorträge und
Aufsätze, str. 99.

40 Prav tam.
41 Albert Schweitzer: Aus meinem Leben und Denken, str. 128.

36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43