Page 47 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik II (2006), številki 3-4, ISSN 1408-8363
P. 47
CVETKA HED@ET TÓTH

tem dobiva Kantova delitev na šolski pojem filozofije (Schulbegriff) in
svetovni pojem filozofije (Weltbegriff – conceptus cosmicus) novo razsež-
nost in pomen in tako je Ernst Cassirer sam gradil svojo filozofijo
kulture na Schweitzerjevih kritičnih uvidih, kaj je pripeljalo kulturo
do samouničenja.

Cassirerjevo priznanje se glasi: »Verjamem, da si vsi mi, ki smo v
zadnjih desetletjih delali na področju teoretske filozofije, na določen
način zaslužimo Schweitzerjev očitek – pri tem ne izvzemam niti
samega sebe in se ne oproščam obtožbe. V našem prizadevanju za
šolski pojem filozofije, potopljeni v njegove zagate, ujeti v njegovo
subtilno problematiko, smo neredko in vse preveč izgubili izpred oči
njen pravi svetovni pojem. Danes nas opominjata nuja in čas, močneje
in bolj ukazovalno kot prej, da gre tudi v filozofiji znova za njene
poslednje in najvišje odločitve.«62 Zakaj takšna in tolikšna pričako-
vanja od filozofije? Očitno je bilo potrebno nekaj, čemur pravimo
sredstvo za orientacijo v svetu in življenju. Kakor Cassirer razlaga
Schweitzerja, izhaja iz tega, da filozofija naj ne bi bila toliko stroga
znanost, vednost, ampak prej v Kantovem smislu modrost sveta,
razsvetljevalka in osvetljevalka. K takšnemu razsvetljenemu umu vsaj
po Cassirerju v njegovem delu Filozofija razsvetljenstva sodi tole:
»Spoznanje narave ne vodi kratko malo v svet predmetov, ampak
postane za duha medij, znotraj katerega se ta loteva spoznanja
samega sebe.«63 Takšno spoznanje pomeni zelo določeno samospo-
znanje, ki je v etičnosti in humanosti, ta pa »potrebuje za svoje
uresničenje popularnost, zahteva jo kot nujen pogoj za to«,64 pove
Cassirer tudi s pomočjo Diderota in njegovega znanega klica »Pribli-
žajmo filozofijo ljudstvu.« 65 Cassirer se zato v svoji oceni Schweitzerja
sprašuje: »Ali sploh obstaja kaj takega kot objektivna teoretična
resnica in ali obstaja kaj takega kot to, kar so prejšnji rodovi razumeli
z idealom nravnosti, humanosti – ali obstajajo splošno povezujoče,

62 Glej Claus Günzler: Späte Begegnung: Ernst Cassirer und Albert Schweitzer.
Biographische Anmerkungen zur deutschen Kulturphilosophie, Zeitschrift für philo-
sophische Forschung 49, 1995, zv. 2, str. 315.

63 Ernst Cassirer: Filozofija razsvetljenstva, Claritas, Ljubljana 1998, str. 41.
64 Prav tam, str. 247.
65 Prav tam, str. 255.

45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52