Page 191 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik III (2007), številki 5-6, ISSN 1408-8363
P. 191
PETER NOVAK

nekateri nasprotniki – goji antisemitske sentimente.9 Naše zanimanje
za to teološko prepričanje izhaja predvsem iz njihovega hermenev-
tičnega pristopa k Svetemu pismu, saj je, kot smo videli, lahko stvar
ne le osebnega okusa, temveč celo mednarodnih odnosov.

Naš pristop k hermenevtiki dispenzacijske teologije
Čeprav obstaja več mnenj o tem, katera hermenevtična načela

dispenzacijske teologije so ključna, se bomo sami osredotočili na tista,
ki za takšna veljajo med dispenzacionalisti samimi. Med temi sta
poglavitni dve načeli: razlikovanje med Izraelom in Cerkvijo ter
»dosledno dobesedna interpretacija« Svetega pisma. Čeprav se stri-
njamo, da to zadnje načelo sicer upravičeno zagovarja avtoriteto in
»nezmotljivost« Svetega pisma pred liberalno teologijo, pa dispen-
zacionalisti ne upoštevajo dovolj literarnih zvrsti, ki jih najdemo v
Svetem pismu. Poleg tega z ostrim ločevanjem med Izraelom in
Cerkvijo zgrešijo bistvo Cerkve kot skupnosti Božjih ljudi, novega
človeštva Judov in poganov ustvarjenih v Kristusu (Ef 2,13–18). To
novo človeštvo ima svoje korenine v Božjem ljudstvu v Stari zavezi. Z
njim je neločljivo povezano, čeprav se od njega tudi razlikuje. Najbolj
pomembna značilnost dispenzacijske hermenevtike pa je neupošte-
vanje kristološke hermenevtike Stare zaveze, kot jo vidimo udejanjeno
pri apostolih, to je pri tem, kako Nova zaveza razume Staro in vidi
njeno polno izpolnitev v Kristusu (2 Kor 1,20).

Kaj je dispenzacijska teologija?
To, kar danes poznamo pod tem izrazom, se nanaša na teološki

sistem razumevanja Svetega pisma, ki ima svoje začetke v 19. stoletju
s »Plymouthskim bratskim gibanjem« v Veliki Britaniji, oz. bolj

9 Primer je izjava Jerryja Falwella, da bo Antikrist Jud. Falwell je pristaš
dispenzacijske teologije in soustanovitelj stranke Moral majority, ki ima
izjemen vpliv na ameriško politiko. Za izjavo, o kateri je poročala Sonja
Barisic (1999), se je kasneje sicer opravičil. Mi ga zgolj na osnovi te izjave ne
bi obtožili antisemitizma, kar pa ne pomeni, da določene poteze dis-
penzacijske teologije ne vsebujejo antisemitskih implikacij.

189
   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196