Page 45 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik V (2009), številki 9-10, ISSN 1408-8363
P. 45
CVETKA HED@ET TÓTH

dobro skrival, je dobro živel) – ta poznorimska modrost spremlja vse
družbe v zatonu, v osemnajstem stoletju pa se je izoliranosti pridružil
ravno gospodarski jedrni patos, osebni patos, ki je pognal in tudi
odpravil stari kolektiv. Seveda je bil vselej starejši, močnejši umik, v
tem primeru krščanska dediščina notranjosti, občutje, ki ne rešeta
toliko zunanjega sveta, temveč bolj samo sebe. V njem je pred in po
uporu osemnajstega stoletja domoval zlasti luteranski kristjan.«56

To, kar je najbolj subjektivno, celo popolno, sovpada s protestan-
tizmom, ki ga razen lutrovstva, sicer mnogo pozneje, neguje ta po tej
plati verjetno najbolj protestantski mislec, namreč Kierkegaard. Zato
Blochov Princip upanja poudarja: »Osamljena duša in njen Bog sta v
vsej, zdaj specifično nordijski in zimski osamljenosti oblikovala
temeljno prizorišče krščanske avanture in rešitve. V skladu s tem je
za eno od osamljenosti subjektivna in tudi predmetna prav volja
zadnjega resničnega protestantskega kristjana, Kierkegaardova eksi-
stenca-rekurz, pravzaprav je njena krščanska izčrpanost. Nikdar prej
se ni tako obupno hrepenelo po ozkosti te osamljenosti, nikdar prej
se v njej ni uživalo s tako ponižno nečimrnostjo, nikdar prej se ni
poskušalo s tako velikim ovinkom zaobiti obstoja človeškega. Z vidika
osamljenosti so Kierkegaardova moralna vprašanja v celoti mono-
loška; kot nereflektirana podlaga imajo zasebnost malih rentnikov,
kot predmet pa silno: kot posameznik – v nujni osamljenosti – biti
enak z absolutnim. Razumeti samega sebe v eksistenci; te rešitve, ki
poziva k subjektivnemu, ne bi bilo brez protestantske osamljenosti;
pri Kierkegaardu pa se razvije v jezik povsem paradoksnega pobega
objekta: v najgloblji rudnik najbolj oddaljenih nebes.«57 Torej ta
čudovita protestantska mistika kot moč notranjosti – ta najgloblji
rudnik najbolj oddaljenih nebes.

Moč protestantizma, ki je utelešena kot moč notranjosti, je Blocha
zelo zaznamovala in šele takrat, ko je notranjost dojeta v pomenu
moralno-mistične intencije, je pripravljen duh eksodusa. Pot napre-
dovanja, tudi pot iz zablod sveta, začne s pomočjo naše notranjosti,
nikakor pa ne more biti potokaz kakšna »idejna piramida svetovnega

56 Prav tam, str. 1127–1128.
57 Prav tam, str. 1128.

43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50