Page 88 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik V (2009), številki 9-10, ISSN 1408-8363
P. 88
RAZPRAVE, [TUDIJE

z V. Grmičem v Tinjah 1978; Rajhman kot pastoralni teolog v njej
presoja položaj slovenskega vernika v pokoncilski Cerkvi.

Skoraj petnajst let po koncilu, ko naj bi slovenski teologi še z
optimizmom sprejemali koncilske spremembe (Lah, 1999: 185–186),
Rajhman ugotavlja ravno nasprotno, in sicer, da slovenski duhovnik,
pa tudi vernik, z negotovostjo sprejema nova spoznanja: »Če jih mora
sprejeti zaradi ’poslušnosti Duhu’, ki se zanj izraža še vedno po
cerkveni avtoriteti, jih sprejema, ne da bi jih tudi s srcem razumel.
Zato je marsikaj, kar se je rodilo po koncilu, ostalo nedorečeno,
neizdelano, prevzeto po že danih vzorcih […] Ob zanimanju vseh za
koncilske novosti 2. vat. koncila, ob sproščenosti, ki jo je začutil vsak
vernik, ob množici informativnih pripomočkov, ki koncilske ideje
širijo, ob demokratičnem ozračju, ki vlada v družbi, pa tudi vernik ni
več ravnodušen, da ne bi kritično presojal in šele nato sprejemal ali
odklanjal. Če govorimo o pluralizmu, je to posledica prav takšnega
ozračja v družbi. Če govorimo o dialogu, je to posledica tudi ideje
konciliarnosti, ki jo je sprejel koncil za Cerkev v njenem notranjem
območju in od tod v njenem zunanjem stiku s svetom.« (Rajhman in
Grmič, 1978: 58.) Človek se je v pokoncilski Cerkvi znašel v novem
položaju, ko se mora tudi sam zavzeto vključiti in na nov način
zaživeti v cerkvenem občestvu. Zaradi teh novih okoliščin, v katerih
je slovenski vernik, se Rajhman sooča s problemom uveljavljanja
novega pogleda na Cerkev in njeno bivanjsko resničnost ter upra-
vičenost, ki na Slovenskem izhaja iz njenega zgodovinskega položaja.
Hkrati izpostavlja pluralnost v Cerkvi, ki nujno upošteva nove oko-
liščine svetovne ureditve: »Človek se ni spremenil, le spoznal je, da je
ob njem še kdo drug, ki je tudi človek, čeprav drugače gleda na svet.
Tako je stopilo človeštvo s tem spoznanjem v novo dobo pluralistične
enotnosti. Pluralizem je miselnost, ki vidi v razlikah del resnice, ki
manjka resnici do njene polnosti,« (Rajhman 1969, 433.) Polnost
resnice je po Rajhmanu mogoča torej le v spoštovanju drugega,
sočloveka.

2.2. Specifičen položaj Cerkve na Slovenskem
Za življenje krajevne Cerkve in slovenskega verujočega človeka je

pomembno poznavanje preteklosti, ko se je Cerkev uveljavila kot

86
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93