Page 146 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIV (2018), številka 27, ISSN 2590-9754
P. 146
bilo je povedano

Danes, štiristo let po Trubarjevem rojstvu in tristo let po Hrenovih
hudodelstvih – kje je še odpor proti oholosti in nasilstvu rimske cerkve?
Ravno poslednje dni nam cerkev spet naglas demonstrira, da namerava
spraviti vso Avstrijo in kulturo vseh avstrijskih narodov pod jezuitski
klobuk. Ljudske šole so že davno pod križem in molkom, zdaj so napad-
li univerze.19 Nevarnost, da jadramo s polnim vetrom nazaj v sedem-
najsto stoletje, je očitna; takoimenovano napredno meščanstvo pa se ne
gane, kvečjemu le časih milo zajavka ter prosi milosti in kompromisa.

Naše slovensko naprednjaštvo, kolikor ga je še, bo letos slavilo
Trubarja – letos, v tistem letu, ko sklepa z Rimom in njegovimi služab-
niki gnile kompromise na vseh koncih in krajih.

Nalogo boja za osvobojenje izpod vsakega duševnega in telesnega jar-
ma je prevzelo že zdavnaj ljudstvo samo.

Le ono je dedič in zvesti varuh vseh naših revolucionarnih tradicij,
le v njem živi vroča želja, mogočna volja po svobodi. Drugačen bo v pri-
hodnosti ljudstva boj za svobodo; višji in daljši bodo cilji tega boja, nego
so bili pred štiristo leti. Ampak naši bojevniki iz davnih časov bodo gle-
dali ta boj, spoznali bodo v borilcih svoje sinove in dediče. Spominjajmo
se preteklosti, mislimo na prihodnost …

[206] Mogočen plamen iz davnine šviga –
vekove preletel je koprne,
in plamen naš se druži z njim, se dviga,
in plamen naš pogumno dalje gre,
ker neprekinjena drži veriga
iz zarje v zarjo in od dne do dne …
In v nove zarje nam hlepé oči –
tako naj ljudstvo Trubarja slavi!20

19 Cankar meri na katoliški napad na svobodo znanstvenega delovanja na univerzi,
ki se je razmahnil ob t. i. aferi Wahrmund (Voglar 1976, 361).

20 Zadnji verz zadnje kitice iz Župančičeve Pesmi mladine, ki govori o pesniku, tj.
Prešernu, je Cankar priredil (v izvirniku: »tako mladina pesnika slavi!«). Opis
plamena je navezan na 1. kitico: »Mi gremo naprej, mi gremo naprej, / mi strelci, /
in pred nami plamen gre skozi noč / kot Bog pred Izraelci!« Vso pesem je Cankar
prebral na predavanju »O navdušenju« za tržaški Ljudski oder 27. oktobra 1908, ki
je poleg delavcev pritegnilo tudi dijake (Voglar 1976, 328).

144
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151