Page 184 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIV (2018), številka 27, ISSN 2590-9754
P. 184
razgledi, vpogledi

Kolikšna je izvirnost njegovega delovanja in kateri način omogoča osvet­
litev njenih kulturnozgodovinskih vprašanj? Hkrati pa moramo spreje-
ti nekaj splošnih ugotovitev in pojasniti nekaj domnev.

»Z glave postaviti na noge« – opiranje na Marxov zasuk Heglove dia­
lektike z njegovimi daljnosežnimi zgodovinskimi posledicami ni vred-
no truda. Temeljna naloga te raziskave ni preobrat ali celo sprevračanje
dognanj dosedanjih raziskav o Trubarju. V njenem središču je predvsem
prizadevanje, da bi bistvena dognanja postavili na ustrezno mesto in jih
tako natančneje uvrstili v veliki kulturni mozaik. Upravičenost takšne
raziskovalne perspektive narekuje prepričanje, da je treba zgodovinsko
natančnost obvarovati prizadevanj, ki poglede na preteklost podreja-
jo oziroma prilagajajo sodobnim interesom. Velike so skušnjave, da bi
nekatere dogodke povezali in jih prikazali kot neposreden ali celo ne­
pretrgan razvoj ter s tem prilagodili socialna, nacionalna in družbeno-
politična dejstva svojim potrebam. Ideologija sedanjega časa se tako ne-
nadoma prenese na predmet ali osebo, ki je tema razprave, namesto da bi
raziskovali njegovo/njeno izvirnost s perspektive, ki ga/jo je oblikovalo.

[Avtorjev povzetek III. poglavja]
Trubarja ni mogoče razumeti brez vpogleda v teološko okolje refor-
macije. Različne interpretacije in bojeviti disputi so povzročili, da ni ho-
tel izdelati svoje lastne teologije, marveč samo poiskati pot oznanjevanja
za svoje ljudstvo. To, kar Trubar imenuje »prava vera«, je Luthrova refor-
macija, ki daje podlago njegovemu misijonarjenju. Trubar ni sistematik,
saj prevzema razpoložljive ideje iz pisanega in tiskanega gradiva, da bi z
njimi krščansko poučeval ljudi. Iz svetopisemskih, katehetskih, liturgič-
nih in cerkvenopolitičnih predlog je ustvaril obsežno besedilno podla-
go. To delo dopolnjuje z vsakokratnimi predgovori, v katerih vire, ki so
mu bili na voljo, dobesedno prevaja ali parafrazira in jih tako pripravi
za pedagoško dodelavo. Pri tem posega po različnih Luthrovih besedi-
lih, predvsem tistih, ki kažejo, kako nemški reformator pojmuje kristo-
logijo in novo Cerkev. Teh virov ne navaja vedno jasno, kajti besedila se
pojavljajo v številnih dokumentih nemškega reformatorja, Trubarjeve
parafrazirajoče reprodukcije pa kažejo samo skupne poteze, ki so bolj

182
   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189