Page 141 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIV (2018), številka 28, ISSN 2590-9754
P. 141
aleš črnič

mo, kdo zahodnjaki smo, že le malo globlji pogled razkrije, da ta religija
vendarle ni tako radikalno drugačna od judovsko-krščanske tradicije, s
katero ponavadi povezujemo svojo identiteto. Nasprotno, s to tradicijo
je neločljivo povezana, saj iz nje izhaja. Islam je namreč (gledano kro-
nološko) tretja od abrahamskih monoteističnih religij, ki si – kljub evi-
dentno različnim teološkim razumevanjem – delijo istega Boga in sku-
pne preroke.9 Judovstvo, krščanstvo in islam si delijo duhovne korenine,
stoletni spori med njimi pa bolj kot iz medsebojnih razlik izhajajo iz nji-
hovih sorodnosti, ki številna ostra nesoglasja šele omogočajo.

Ko so npr. krščanski menihi iz znamenite opatije Cluny v dvanajstem
stoletju prevedli Koran, jim – v nasprotju s prevajalci v turščino, farsi in
urdujščino – ni bilo težko najti latinskih sopomenk številnim ključnim
arabskim konceptom. To zgovorno priča o številnih duhovnih in kultur-
nih sorodnostih predvsem med univerzalističnima (v nasprotju z rodov-
no izključujočim judaizmom) krščanstvom in islamom (glej Debeljak
2009a, 57–59).

Kristjani in muslimani zelo dobro vejo, na kaj merijo, ko drug dru-
gega trdovratno obkladajo z zmerljivko »nevernik«, tj. nekdo, ki bi pra-
vo resnico moral spoznati, pa jo bodisi zavestno zavrača bodisi životari
v slepi nevednosti. Poskusite z »nevernikom« pošteno užaliti koga v bu-
dističnem, konfucijskem ali hinduističnem svetu, pa boste videli, kako
vas bojo začudeno gledali. Za razumevanje ene resnice, enega kriterija,
ene dogme preprosto nimajo predstavnih in pojmovnih orodij. Z dru-
gimi besedami: prav zato, ker imata islam in krščanstvo skupne duhov-
ne temelje, sploh šele lahko tekmujeta za prvenstvo v kontroli nad duša-
mi, ozemljem in bogastvom. (Debeljak 2009a, 58)

Izvorov starih antagonizmov med evropsko in islamsko kulturo tako
ne kaže iskati toliko v njunih domnevno nepremostljivih razlikah kot v
njunih sorodnostih: muslimanov se na Zahodu ne bojimo zato, ker so
tako radikalno drugačni od nas, temveč, ker so nam presenetljivo po-
dobni. Podobni pa si nismo le zaradi skupnih virov glavnih religijskih
tradicij, temveč tudi zaradi številnih neposrednih muslimanskih pri-
spevkov k evropski kulturi.

9 Ibrahim, Musa in Isa so arabska imena za Abrahama, Mojzesa in Jezusa.

139
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146