Page 144 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 30, ISSN 2590-9754
P. 144
študijski večeri

In še četrti razlog, da se seznanjamo s Petrom Bergerjem in tako po-
častimo njegov spomin prav v tem prostoru in v tej reviji: Berger sam se
tudi v tem delu izrecno osebno opredeli kot luteran (na primer: »moje
biografske korenine so v luteranstvu in še vedno se opredeljujem za
luterana, čeprav z velikimi zadržki«, »sem močno pristranski v prid
luteranstva«).

2: Zlo v religijah
Vprašanje zla, hudega, je velika tema v vseh religijah. Pravilneje: ljudje
se od nekdaj in vsepovsod srečujejo/srečujemo s trpljenjem, z uničevan­
jem, s smrtjo – z nečim, kar doživljajo/vidijo/poimenujejo kot zlo; zlo,
ki ga doživljajo, trpijo ali sami povzročajo ali pa ga vidijo d­ oživljanega
ali povzročanega pri drugih. Soočajo se z njim na vse načine, ki jih poz-
najo in zmorejo – tudi ali celo predvsem magično in religiozno. Na tem
mestu se ne bomo lotevali vse fenomenologije zla niti si ne bomo privoš­
čili izčrpnega pregleda in primerjave, kako se različne religije spopadajo
z njim. Osredotočili se bomo na religije, v katerih in za katere je vpra-
šanje zla posebej zaostreno: na krščansko in njej sorodne monoteistične
religije z enim in edinim Bogom Stvarnikom sveta in človeka. Z ozirom
na takega Boga je postalo vprašanje zla vprašanje teodiceje (»opravičen­
je Boga«); vprašanje, kako razumeti/»opravičiti« zlo v svetu, ki je s člo-
vekom vred stvaritev edinega Stvarnika, ki je – kot beremo na začetku
Biblije – svoje stvarjenje sveta pospremil z ugotovitvijo »in bilo je dob-
ro«; Boga Stvarnika, ki ni le edini, ampak tudi vsemogočni in dobri Bog.
Da kot neteologi ne zaidemo prezgodaj in predaleč v meandre teo-
logije, začnimo z Maxom Webrom.4 Ta je v svojih primerjalnih študi-
jah iz sociologije religije ime teodiceja uporabil širše, za prizadevanja

4 Seveda je bilo vprašanje teodiceje obilno obravnavano tudi v zgodovini filozofi-
je: naj ob Leibnizu (1664–1761), kateremu dolgujemo sam izraz teodiceja, spom-
nim samo na Kanta in njegov spis Das Mißlingen aller philosophischen Versuche in
der Theodizee, 1799 (O neuspehu vseh filozofskih poizkusov v teodiceji), in Heglo-
vo iskanje rešitve problema zla v usmeritvi k »celoti« ter njegovo zagotavljanje, da

142
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149