Page 110 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVI (2020), številka 31, ISSN 2590-9754
P. 110
študijski večeri

so pravili. Nihče pa ni vedel, kolikšno lepoto je doživela in kako veličastno
je s staro babico stopila v veselo novo leto! (Andersen 1998,174)

Grdi raček
Pravljica Grdi raček je Andersenova pravljična avtobiografija. Pisatelj
je v tej pravljici v protislovju sam s seboj. Na površju tematizira motiv
skromnosti – zadnji bodo prvi –, vendar na koncu besedila da prednost
aristokratskemu poreklu, belim ptičem, kraljevskim ptičem, lepim be-
lim labodom, ki visoko letijo.
Pogosto se pojavlja verski motiv kot medmetna zveza »hvala bogu«,
v pomenu »na srečo«. V pravljici Grdi raček so poudarjeni verski motivi
svetlobe, vode (simbolni krst v vodi), ki je hkrati protisloven, ker vsebu-
je elemente narcizma (motiv Narcisa, ki se ogleduje v vodi). V tej prav­
ljici Andersen tematizira motiv bede in trpljenja, ki naj bi bil literarni
lik, ki je »tako mlad in tako lep«, ki se mu vsi priklanjajo, pripeljal v viš-
ji družbeni in ekonomski razred. Pravljico zaključi z mislijo »dobro srce
se nikoli ne prevzame« (Andersen 2010, 162), ker je bil preganjan in za­
smehovan na podlagi videza (črno-siv raček), na koncu pa je protislovje
– otroci ga častijo ravno zaradi lepega belega videza kraljevskega ptiča.
V pravljicah Grdi raček, Mala morska deklica in Slavec Andersen te-
matizira budistični motiv oz. verski motiv duhovne lepote, ki naj bi se
rodila iz trpljenja.

Kositrni vojak

»Pa se je papir raztrgal in kositrni vojak je zgrmel skozenj – še v istem
trenutku ga je pogoltnila ogromna riba.

Joj, kako temno je bilo tam notri! Še celo temneje kot pod desko nad
jarkom in tako na tesnem je bil kositrni vojak, pa je vseeno ostal stanovi-
ten in ležal, kot je bil dolg in širok, s puško na rami.« (Andersen 1998, 109).

»GOSPOD pa je določil veliko ribo, da je pogoltnila Jona, in Jona je os-
tal v ribjem trebuhu tri dni in tri noči.« (Jon 2,1)

108
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115