Page 113 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVI (2020), številka 31, ISSN 2590-9754
P. 113
milena mileva blažić

boš vendar čudovitega moža! Niti kraljica nima takega črnega žamet-
nega krzna kakor on! Kuhinjo in klet ima polno. Raje se lepo zahvali
Bogu zanj!« [Andersen 1998, 22]) in kast (zaprtih družbenih skupin) oz.
motiv orientalskih porok (»Krt je že prišel, da odpelje Palčico; z njim
naj bi živela globoko pod zemljo, nikoli več ne bi stopila na toplo sonce,
ker ga ni maral. Uboga deklica je bila silno žalostna, želela se je poslo-
viti od lepega sonca, ki ga je pri poljski miši smela opazovati vsaj s pra-
ga.« [Andersen 1998, 23])

V odlomku je nakazan motiv indoevropskih porok in prvič »opa-
zovanje sveta vsaj s praga«, drugič »življenje s (črnim) krtom ’globoko
pod zemljo’« in tretjič evropska poroka v višji družbeno-ekonomski raz­
red »z zlato krono« in s spremembo identitete, ki je prikazana z novim
imenom »Maja«, ker je prejšnje ime Palčica »grdo«, vendar ji novo ime
oz. promocijo v višji razred podeli cvetlični angel, evfemizirana asoci-
acija na patriarhat.

V pravljico so združeni verski liki (angel) in pravljični liki (cvetlica)
in Andersen ustvari nove literarne like, ki so v pravljici »na višji rav-
ni« oz. imajo svojo pravljično funkcijo, kljub medbesedilnemu nave-
zovanju na Biblijo in pravljice. Značilen primer je lik cvetličnega ange-
la, ki ohranja moč domišljijskega in hkrati pravljičnega lika. Številne
Andersenove pravljice se zaključijo s spremembo družbeno-ekonom-
skega statusa na višje.

’Ne boš se več imenovala Palčica!’ ji je dejal cvetlični angel. ’To ime je
grdo, ti pa si lepa. Klicali te bomo Maja!’ (Andersen 1998, 25)

Pastirica in dimnikar
Tik poleg nje je stal majhen dimnikar, črn kakor oglje, tudi iz porcela-
na; bil je tako čist in urejen kot kdorkoli drug, dimnikarja je samo pred-
stavljal. Mojster bi ravno tako lahko iz njega izdelal princa, ne bi bilo dosti
razlike! Res prikupno je stal s svojo lestvijo, obraz pa je imel dekliško bel in
rožnat. To je bila pravzaprav napaka, saj bi bil prav lahko malce sajast. Stal
je čisto poleg pastirice. Oba so postavili tjakaj, in ker sta bila že tako po­

111
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118