Page 118 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVI (2020), številka 31, ISSN 2590-9754
P. 118
študijski večeri

Umetni ptič zapoje triintridesetkrat, kar je krščanski verski motiv,
ki se medbesedilno navezuje na Platonovo razpravo o videzu in resnici,
posnemanju in posnemanju posnemanja.

Z motivom slavca in mehaničnega slavca pisatelj tematizira Platonov
portret rapsoda, saj je tudi japonski ptič z diamanti, rubini in s safir-
ji podoben rapsodu, saj ni izviren pesnik kot slavec, ampak je le recita-
tor, ki poje po naročilu.

Zmerom je čedno oblečen, zmerom nališpan in nakičen: tako skuša z
bleščečim zunanjim videzom zakriti notranjo praznino. Kadar recitira na
vzvišenem odru, mu glavo krasi zlat venec, in okrog njega je zbrana mno-
žica ... (Sovre 1963, 97)
Tudi Andersenov umetni slavec je okrašen s srebrom in zlatom.
V zaključku pravljice Slavec je prepoznati Aristotelovo definicijo tra-
gedije oz. umetnosti, ki v prispodobi slavca tematizira umetnino in pra-
vi: »Umetnina, ki z vzbujanjem sočutja in strahu doseže očiščenje teh
občutij.« (Sovre 1963, 105) Saj se tudi kitajski cesar s pomočjo pristne
umetnosti, notranje bogatega duhovnega življenja, od katerega se je od-
daljil, potem ponovno vrne k sebi preko pesmi ali umetnosti slavca.
Kitajski cesar ob poslušanju petja slavca vzklikne: »Ljubi bog, kako
lepo!« (Andersen 1998, 56) Tudi v liku revne deklice, ki nese ostanke hra-
ne z (bogate cesarjeve) mize ubogi bolni materi, lahko najdemo slepi mo-
tiv budistične karme – da dobra dejanja vplivajo na usodo, zato je more-
biti slavca mogoče interpretirati kot utelešenje dobrih dejanj? Pojavljajo
se indoevropski (slepi) motivi: krava (sveta žival), voda (močvirje, [ce-
sarjeve] solze ob notranji lepoti in moči umetnosti ali slavčevega petja),
dobra dejanja (karma, ko Andersen omeni na Kitajskem »cerkvene zvo-
nove, kaplana«). Andersen zapiše tudi »bog« (z malo začetnico), kar je
tipičen primer mešanja različnih verskih motivov v pravljičnem kon­
tekstu, in to za otroke.

Snežna kraljica
Najkompleksnejša je pravljica Snežna kraljica: pravljica v sedmih
zgodbah, v kateri je veliko verskih motivov, npr. angel, bog, božje kral­

116
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123