Page 153 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVI (2020), številka 31, ISSN 2590-9754
P. 153
marko kerševan

Marcuse ob siceršnjem priznanju, da se je v bistvu »šele z Luthrom
začela svoboda duha«, hitro preide k uničujoči sodbi. »Absolutna not-
ranjost osebe« sicer utemeljuje »transcendenco krščanske svobode na-
sproti vsaki posvetni avtoriteti«, toda »strašni Luthrov stavek«, da »svo-
bodnega kristjana […] ne more narediti nobena zunanja stvar […] niti
svobodnega niti pravičnega«, pomeni »vključiti dejansko [družbeno]
nesvobodo v pojem svobode«, saj naj bi bila Luthrova svoboda notran­
jega človeka tako vedno že udejanjena (po Jüngel 1991, 60).

Pripisovanje svobode »notranji« sferi osebe, »notranjemu človeku«, ob
sočasni podreditvi »zunanjega človeka« sistemu posvetnih oblasti; trans­
cendiranje sistema zemeljskih avtoritet z avtonomijo zasebnosti in razu-
ma; ločitev osebe in njenih del (osebe in službe) z »dvojno moralo«; op-
ravičevanje dejanske nesvobode in neenakosti kot posledica »notranje«
svobode in enakosti – vse to je ravno specifičnost meščanskega pojma svo-
bode in ideološki temelj meščanskega konstituiranja avtoritete. (Marcuse,
po Jüngel 1991, 60)
Max Scheler je leta 1919 svojo kritiko Luthra priostril kot kritiko »spe-
cifične nemške bolezni« povzdigovanja notranjosti, notranjega človeka.
Ta je v največji veri utemeljena že pri samem Luthru z njegovo »religioz­
no delitvijo nemškega človeka na dušo, ki stoji s Kristusom na osonče-
ni gori – zaščitena že s samo vero in ne glede na svoja dela –, in meseno
telo, ki se valja in vzdihuje v svinjaku zemeljskega (Luthrove besede)«
(po Jüngel 1991, 65). Že v Luthrovi »osebi in delu« naj bi prišli do izraza
»korelati«: na eni strani »mistična zavest milosti, stopnjevana občutlji-
vost za greh«, na drugi strani »pasivnost v zadevah javne morale« in
»machiavelistično obarvani predlogi v političnih zadevah«. Luthrovemu
pojmovanju prosto lebdeče notranjosti Scheler pridruži – ob upoštevan­
ju vseh razlik – tudi Kantov dualizem s svobodnim homo noumenon in
docela determiniranim homo phaenomenon ter Schleiermacherjevo lo-
čitev religije od morale. »Nemško meščanstvo skuša svojo politično pa-
sivnost in nevarno hlapčevstvo vedno znova ’trancendentalno’ opraviče-
vati in povzdigovati kot krepost«, nenazadnje prav z Luthrovo »ločitvijo
zunanjega in notranjega« (Scheler, po Jüngel 1991, 66–68).

151
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158