Page 145 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVI (2020), številka 32, ISSN 2590-9754
P. 145
marko kerševan

predvsem v helenistični svet in njegove vire, drugi so dajali več pozor-
nosti judovskim okoljem in njegovim virom. Judovska mestna diaspo-
ra je bila seveda pomembna za ene in druge. 12

Engelsove teme in dileme danes
Tako Engels v svojem času (in tisti, ki so mu neposredno sledili kot
marksisti in socialisti). Kako je danes, po stoletju in več, z vprašanji, ki
jih je zastavljal in nanje poizkušal odgovoriti:
– z vprašanjem datiranja nastanka novozaveznih spisov in drugih do-
kumentov nastajajočega krščanstva,
– s tem povezanim vprašanjem o medsebojnem razmerju in teži teh
spisov (in s tem vsebine/sporočil, ki jih vsebujejo, posebej z razmer-
ji med judovskim in helenističnim »elementom«),
– kako je z vprašanjem o (ne)zgodovinskosti Jezusa, o »zgodovinskem
Jezusu« in razmerju do »Jezusa Kristusa vere«,
– kako je bilo z družbenim okoljem nastanka in uveljavljanja prvotne-
ga krščanstva, kakšna je bila etnična, spolna, predvsem pa razred-
no-slojna struktura prvih kristjanov in kaj je bilo z njihovim »soci-
alizmom«, o katerem je govoril Engels?
O teh vprašanjih, posamično ali v njihovi medsebojni povezanosti,
obstaja danes ogromna količina literature. Dela sicer večinoma ponav-
ljajo tradicionalne razlage in prevladujoče sodbe, a prinašajo tudi nova

12 Henri Desroche kot predstavnike prve usmeritve omenja Charlesa Hainchelina z
delom Les origines de la religion (Pariz, 1935; tudi v slovenskem prevodu Izvor reli-
gije,1952) in takratne marksistične sovjetske avtorje. Kot predstavnika druge sme-
ri pa izpostavlja angleškega marksista Archibalda Robertsona z delom The Origins
of Christianity (New York, 1954). (Desroche, 53–54, 64) Zanimiv odmev teh raz-
prav je bilo delo jugoslovanskega, hrvaškega sociologa Olega Mandića Od kulta lu-
banje do kršćanstva (Zagreb, 1954), kjer daje prednost drugi usmeritvi in se opira
tudi na judovske vire in avtorje, posebej na Josepha Klausnerja.

379
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150