Page 158 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVI (2020), številka 32, ISSN 2590-9754
P. 158
bilo je povedano

je kot pravo socialno rodno mesto izoblikovanja krščanstva in njegove
bodoče ekspanzije. Toda taka vloga in domet sta bila krščanstvu omo-
gočena z značilnostmi, ki so bile v kali dane s prvotnim Jezusovim gi-
banjem, z njegovo vizijo Božjega kraljestva, dejansko ali hoteno izko-
reninjenostjo, marginalnostjo v svojem okolju in s hkratno odprtostjo
navzven ter v prihodnost.

Socializem in zgodnje krščanstvo
In kako je z vprašanjem »socialistične« in »revolucionarne« usmer-
jenosti prvotnega krščanstva, o katerih govori Engels?
Citirajmo Engelsa:

Ko se je religija enkrat izoblikovala, vsebuje vedno neko izročilno [po-
dedovano] snov, tako kot je na vseh ideoloških področjih tradicija veli-
ka konservativna moč. Toda spremembe, ki se s to snovjo gode, izvirajo iz
razrednih nasprotij, torej iz ekonomskih razmerij ljudi, ki delajo te spre-
membe. (MEL 253)
Lahko opazimo paradoks: »izročilna snov«, ki ima »konservativ-
no moč«, (s katero ne dopušča zlahka poljubnih novosti/sprememb
in jih vsaj zavira), je v primeru krščanstva Jezusovo izročilo, izročilo
Jezusovega gibanja, ki je nagnjeno k »socializmu«, s prednostjo, ki so
je deležni ubogi, šibki, ponižani, in z napovedjo drugačnosti Božjega
kraljestva (»kjer bodo zadnji prvi in prvi zadnji«). Krščanska »izročil-
na snov« s svojo (konservativno) močjo vsebuje socialistični »revolu-
cionarni moment«, čeprav je krščanstvo hkrati odprto za vse (že zara-
di grešnosti vseh). Kaj vse se je s to snovjo godilo v kasnejši zgodovini
(najprej že v mestnih krščanskih skupnostih apostola Pavla), naj bi bilo
po Engelsu odvisno od razrednih razmerij.

392
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163