Page 109 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVII (2021), številka 34, ISSN 2590-9754
P. 109
vincenc rajšp

ževanje južnoslovanskih duhovnikov: v Bologni14 je obstajalo semeniš-
če, v katerem so izobraževali južnoslovanske in madžarske duhovnike.

Čisto drugače bi naj bilo v slovenskem prostoru, kjer naj bi bili
zanemarjeni slovenski (nem. windische) duhovniki, ker »nikjer ne naj-
demo podatka, da bi take ustanove obstajale tudi zanje«. (str. 7) Na ta
način so bili teologi južnoslovanskih dežel vezani na Italijo in omem-
be vredno se mu zdi, da so »trije veliki reformatorji tega pokolenja –
Vergerij, Vlačič in Trubar – delovali nekaj časa v Italiji ali vsaj delovali
med italijansko govorečem prebivalstvom« (str. 8). To seveda ne drži v
celoti, ker Vergerij ni bil Slovan, Trubar ni deloval med italijansko go-
vorečim prebivalstvom, z območja Beneške republike pa je bil le Matija
Vlačić Ilirik. Dalje piše, da sta Vergerij in Vlačić po rodu iz Istre, da sta
oba študirala v Italiji in da je Vlačića neki sorodnik, menih, napotil na
nemške univerze. Vergerij da je bral maše latinsko in slovansko ter se po-
služeval ilirsko-srbskega idioma (nem. des illyrischen-serbischen Idioms)
in da je v Kopru iz preganjalca obnovljenega nauka postal njegov vnet
zagovornik. Trubar pa je bil nastavljen v Trstu kot slovenski pridigar,
kjer ga je škof Bonomo (1501–1546) posvetil v duhovnika.

Medtem ko so na južnoslovanskih območjih in v Italiji obstajale izo-
braževalne ustanove za deželane (nem. Landeskinder) in jih je gojila
rimskokatoliška Cerkev, teh ni bilo na Kranjskem. Morebiten vzrok za
to vidi v tem, da od leta 868 do leta 1461 na Kranjskem ni bilo škofije,
temveč je pripadala »celotna deželica diecezi patriarha v Ogleju, neka-
tera gospostva pa freisinškemu škofu in nadškofu v Salzburgu« (str. 8).
Patriarhovo delovanje pa naj ne bi bilo blagodejno, za kar se sklicuje na
škofa Hrena, ki da se pritožuje, da si patriarh svojevoljno prisvaja pra-
vice nad samostani, »s čimer me ovira pri izvrševanju moje škofovske
jurisdikcije«; odnosi med ljubljanskim škofom in patriarhom niso bili
posebno prijazni. (str. 8)

Med vzroke, ki so ovirali nacionalno duhovno življenje v tej »slovan-
ski deželici«, šteje poleg pomanjkanja izobraževalnih ustanov še stolet-
no delno odvisnost od Italije, ki je ovirala vpliv Nemčije. Nato so kul-
turni razvoj zavirali še turški vpadi, ki so povzročali tudi beg mnogih

14 Tam so študirali predvsem frančiškani iz Bosne, pod turško oblastjo (Lucić, s. d.).

317
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114