Page 47 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVII (2021), številka 34, ISSN 2590-9754
P. 47
žiga oman

vedi tleli in neredko izbruhnili še v drugi polovici 18. stoletja, ko so dr-
žavne politike že začele postajati akonfesionalne (Kaplan 2007, 333–358).

Vse dotlej pa so kljub državnemu pregonu marsikje v Evropi na lo-
kalni ravni preživele tudi konfesionalno nekonformne manjšine in z
njimi medkonfesionalno sobivanje. Wayne Te Brake izpostavlja sedem
soodvisnih mehanizmov preživetja, ki so omogočali obstoj drugače ve-
rujočih (v) skupnosti: tajnost, pretvarjanje, kazuistika, zasebno izobra-
ževanje, indiferenca, spregled in strpnost. Tajnost v tesno prepletenih
predmodernih skupnostih nikoli ni bila absolutna, temveč je bila ved-
no odvisna od zatiskanja oči konfesionalno konformnega prebivalstva
pred realnostjo obstoja drugače verujočih ter od strpnosti ali vsaj brez-
brižnosti do njih. Šlo je za pretvarjanje obeh strani, s čimer sta navzlic
konfesionalnemu razdoru vzdrževali enotnost skupnosti. Enostransko
pretvarjanje »krivovercev«, da to niso, je lahko bilo uspešno predvsem
pred »zunanjimi« oziroma osrednjimi oblastmi. Odvisno je bilo tudi od
tega, s kakšnimi prekrški zoper lastno veroizpoved in moralo so lahko
kriptoprotestanti ali kriptokatoličani živeli, koliko zunanjega prilaga-
janja normam uradne veroizpovedi so bili zmožni racionalizirati (npr.
spoved, poroko ali krst v »heretični« cerkvi). Da pretvarjanje in pragma-
tizem ne bi prešla v ponotranjenje »krive vere«, je bilo treba skrbeti tudi
za verski pouk odraslih, kar so v praviloma majhnih heterodoksnih sku-
pnostih, katerih osnovna enota je bila družina (Pörtner 2009, 185), počele
zlasti ženske. Ključnega pomena za uspešno pretvarjanje pred osrednji-
mi oblastmi je bila ravnodušnost konfesionalno konformnega prebival-
stva do drugače verujočih v skupnosti, čeprav je bilo odkrito zavračanje
sodelovanja z državo in uradno Cerkvijo nevarno. Zlasti spregledovanje
obstoja »heretikov« s strani lokalnih oblasti, ki je temeljilo na družin-
skih, prijateljskih ali sosedskih vezeh, je hromilo uradni pregon, četudi
zgolj z ignoriranjem ukazov zanj. Prav na naštetih povezavah, vključno z
gospodarskimi, ki so jamčile uspešnost in preživetje celotne skupnosti,7
je večidel temeljila verska strpnost v zgodnjem novem veku; na ad hoc
rešitvah, ki praviloma niso bile formalizirane (Te Brake 2009, 68–73).

7 Sploh na odročnih in redko poseljenih hribovitih območjih (Te Brake 2009, 58,
61), med drugim na Koroškem in Zgornjem Štajerskem (Pörtner 2009, 178).

255
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52